Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Radom. Air Show 2018: Pierwsi zagraniczni uczestnicy lądują w Polsce. Są już Pakistańczycy

jp
JF-17 pakistańskich sił powietrznych przyleciał juz do Dęblina.
JF-17 pakistańskich sił powietrznych przyleciał juz do Dęblina. wikipedia
Lockheed C-130 Hercules pakistańskich sił powietrznych to pierwsza zagraniczna maszyna uczestnicząca w tegorocznych pokazach Air Show, która wylądowała w niedzielę na lotnisku na Sadkowie. W Dęblinie są już inne pakistańskie maszyny.

Maszyny pakistańskie - ze względu na szczupłość miejsca na lotnisku w Radomiu - będą startowały do pokazów i lądowały w Dęblinie. W niedzielę na lotnisku w Dęblinie wylądowały dwa odrzutowce pakistańskie JF-17 oraz dwa wielkie samoloty transportowe Lockheed C-130 Hercules. Na pokładzie jednego z nich umieszczono.... samolot - szkoleniową maszynę PAC Super Mushshak. W Radomiu wylądował natomiast w niedzielę kolejny pakistański Lockheed C-130 Hercules.

Udział maszyn produkcji pakistańskiej i chińsko - pakistańskiej to jedna z największych ciekawostek tegorocznych pokazów. Do tej pory najprawdopodobniej nigdy w tej części Europy nie można było zobaczyć na własne oczy tych maszyn. PAC JF-17 Thunder, a w chińskiej wersji Chengdu FC-1 Xiaolong to lekki myśliwiec wielozadaniowy czwartej generacji, stworzony wspólnie przez Chiny i Pakistan dla wojska pakistańskiego oraz na eksport.

Ogółem w Chinach powstało sześć prototypów, osiem maszyn przedseryjnych, które dostarczono w 2007 i dwie seryjne w 2009. Pakistan Aeronautical Complex w Kamrze zmontował 40 maszyn wersji Block 1 w latach 2009-2013, docelowo samoloty mają składać się w 58% z podzespołów produkowanych lokalnie. Produkcja konfiguracji Block 2 (50 szt.) planowano na lata 2013-2016, ale uruchomienie ich montażu zostało z przyczyn ekonomicznych opóźnione do 2014 roku. Produkcję dwóch pierwszych egzemplarzy uruchomiono w Pakistanie w grudniu 2013 roku, a ich testy w lutym 2015. Pierwszy samolot w wersji Block 2 oblatano 9 lutego 2015. Produkcja masowa rozpoczęła się w 2016. W grudniu 2015 przekazano 16. samolot w wersji block 2, co stanowiło wyposażenie czwartej eskadry. Samoloty te wcielono do służby w 2017 roku, w tym czasie w montowane były 33 dalsze egzemplarze. Cena jednostkowa samolotu w wariancie Block 1 jest szacowana na około 15-20 mln USD, w wersji Block 2 wzrośnie do około 25 mln USD. Według pakistańskiego Minister Obrony za cenę jednego F-16 otrzymują trzy samoloty JF-17. Pakistan zamówił łącznie 150 sztuk JF-17. Biorąc pod uwagę cenę, model ten jest najtańszym na świecie myśliwcem wielozadaniowym. Po Salonie Lotniczym w Paryżu w roku 2015 pojawiły się pogłoski, że samolotem w wersji Block 2 zainteresowany jest członek NATO – Bułgaria.

Dwa samoloty PAC JF-17 Thunder będzie można zobaczyć w Radomiu w pokazie dynamicznym. Dziś na radomskim niebie pojawią się kolejni zagraniczni uczestnicy pokazów. Około południa w Radomiu wyląduje łotewski zespół Baltic Bees, a także grupa pokazowa jordańskich sił powietrznych – Royal Jordanian Falcons latająca na samolotach Extra 300 L.

ZOBACZ TAKŻE: Mężczyzna groził wysadzeniem siebie i budynku w Radomiu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Radom. Air Show 2018: Pierwsi zagraniczni uczestnicy lądują w Polsce. Są już Pakistańczycy - Radom Nasze Miasto

Wróć na radom.naszemiasto.pl Nasze Miasto