Tunel w Zielonkach. Liczby robią wrażenie
Tunel pod Zielonkami to imponująca konstrukcja o długości 653 m, szerokości 37 m i wysokości 6 m. Każda z dwóch nitek tunelu mieści w sobie trzy pasy ruchu i pas awaryjny. Aby go zbudować, wywieziono 200 tysięcy m3 ziemi, w jego miejsce wbudowano prawie 95 tysięcy m3 betonu i niemal 15 tysięcy ton stali.
- Ściany szczelinowe mają łączną powierzchnię 37 tysięcy m2. Dla porównania, tyle powierzchni zajmuje 230 boisk do siatkówki. Do budowy tej części wykorzystaliśmy 3,2 tysiąca ton stali i 34,2 tysięcy m3 betonu - mówi Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.
Metoda podstropowa
Zastosowana w Zielonkach metoda podstropowa, polega na etapowym wykopaniu w ziemi szczelin, w których powstają ściany przyszłego tunelu. Wytrzymałość ścian jest kluczowa dla dalszych prac, które polegają na betonowaniu stropu i wybraniu ziemi spod niego - stąd nazwa metody.
- Przed rozpoczęciem budowy tunelu zaczęliśmy prace związane z przełożeniem mediów i sieci na tym terenie. Są tam m.in. linie energetyczne (w tym wysokie napięcie 110 kV), gaz, woda, kanalizacja i sieci teletechniczne. Samą budowę rozpoczęliśmy latem 2021 roku. Co miesiąc obiekt wydłużał się średnio o ok. 25 m. Stopniowo wybieraliśmy ziemię spod kolejnych segmentów stropu i betonowaliśmy etapami dno tunelu. Po zakończeniu betonowania tunelu pozostaje nam do zrobienia konstrukcja jezdni, montaż instalacji i wyposażenia oraz prace wykończeniowe. Jezdnia, tak jak w tunelu w Dziekanowicach, będzie betonowa - dodaje Kacper Michna.
Specyfika tunelu pod Zielonkami
Tunel pod Zielonkami to złożona konstrukcja, która musiała uwzględniać specyficzne ukształtowanie terenu. Ze względu na gwałtowne spadki i wzniesienia, jak również łukowaty przebieg, w tunelu obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 80 km/h. Tunel naszpikowany będzie także elektroniką, monitorującą sytuacje na jezdniach oraz zapewniającą bezpieczeństwo jego użytkowania.
- W tunelu zainstalujemy 64 kamery, które będą monitorować sytuację. Pod sufitem zamontujemy 23 wentylatory, których zadaniem będzie zapewnienie odpowiedniego przepływu powietrza i w razie potrzeby usunięcie dymu z wnętrza tunelu. Oświetlenie obiektu zapewni 418 lamp - mówi Kacper Michna.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
W tunelu znajdować się będzie pięć przejść ewakuacyjnych oraz pięć telefonów alarmowych w każdej nawie. Dzięki 32 głośnikom, w razie wypadku lub awarii, możliwe będzie przekazanie komunikatów. W tunelu zostanie zamontowany system automatycznego gaszenia pożaru, co będzie pierwszym takim rozwiązaniem w Polsce na całym podziemnym odcinku drogi.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?