Jak pracuje zaplecze techniczne teatru? W Teatrze Powszechnym realizowany był projekt Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI : „Warszawska Technika Teatralna” , który „odkurza i wyciąga na światło dzienne to, co zwykle zostaje na zapleczu, wspominając rzemieślników i ich zmagania z teatralną materią.”
Projekt polega na pozyskaniu i opracowaniu materiałów dotyczących działalności pracowni na zapleczu teatru, wśród nich pracowni krawieckiej, plastycznej, modelarskiej czy stolarskiej. Powstają z tego filmy dokumentujące oraz artykuły, które będą upowszechniane na istniejącej już i zbudowanej przez Polski Ośrodek ITI stronie internetowej www.warszawskatechnikateatralna.pl.
Od strony merytorycznej projektem kierują redaktorki i teatrolożki: Monika Sidor i Karolina Rospondek, absolwentki Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej imienia Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie
Na początku listopada w radomskim teatrze gościli Monika Sidor i Jakub Kozłowski. Odwiedzili wszystkie teatralne pracowanie i nagrali rozmowy z teatralnymi rzemieślnikami. Powstanie z tego film, który będzie do obejrzenia na stronie Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI , a także na Facebooku radomskiego teatru jeszcze w listopadzie.
Te działania upowszechniają wiedzę z zakresu historii mazowieckiego rzemieślnictwa teatralnego, przypominają i przybliżają nieznane i niewidoczne, bo pracujące za kulisami, osoby współtworzące spektakle. Rzemieślnicy teatralni przez wiele dekad zapewniali wysoki poziom realizacyjny spektakli, a także wychowali kolejne pokolenia fachowców, którzy kontynuują ich pracę. Bez nich nie byłoby teatru.
- Celem naszej pracy jest włączanie w żywy obieg kultury te sfery rzeczywistości teatralnej które zwykle znajdują się poza zasięgiem reflektorów – mówia Monika Sidor i Karolina Rospondek. - Zależy nam na szerokim uświadomieniu, że teatr jest dziełem wspólnym i za spektaklem stoi więcej osób, poza samymi artystami. Ponadto, wykształceni rzemieślnicy teatralni reprezentują obecnie ginące zawody. Posiadający unikalną wiedzę, fachowe umiejętności i zrozumienie dla teatralnej materii powinni zostać wydobyci na światło dzienne. Zwłaszcza w dzisiejszych czasach, w których często wygrywa pośpiech i bylejakość.
Drugim mazowieckim teatrem, który odwiedzą uczestnicy projektu, będzie Teatr Dramatyczny imienia Jerzego Szaniawskiego w Płocku.
Do tej pory na zbudowanej przez Polski Ośrodek ITI stronie internetowej www.warszawskatechnikateatralna.pl. znalazły się materiały zebrane w warszawskich teatrach i specjalny bonus w postaci słuchowiska teatralnego „Nic bez was” w reżyserii Karoliny Kirsz, z udziałem miedzy innymi, Barbary Krafftówny.
Filip Chajzer o MBTM
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?