Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Chętni do budowy płyt postojowych i dróg kołowania na radomskim lotnisku

Janusz Petz
Janusz Petz
Zdjęcie lotniska wykonane w połowie lipca z motolotni sky-life.
Zdjęcie lotniska wykonane w połowie lipca z motolotni sky-life. sky-life.pl
Cztery firmy i jedno konsorcjum zgłosiło się do przetargu na realizację dwóch ważnych inwestycji na radomskim lotnisku – budowy płyt postojowych i dróg kołowania we wschodniej i na zachodniej stronie lotniska. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” chcą przeznaczyć na obie inwestycje ponad 240 milionów złotych.

Pierwszy z przetargów dotyczył budowy dróg kołowania we wschodniej stronie lotniska. Zgłosiły się do niego: warszawski Budimex; Konsorcjum firm Drogomex i Roboz z Pruszkowa i Mińska Mazowieckiego, gdańska Korporacja Budowlana Doraco, Strabag z siedzibą w Pruszkowie oraz Max Boegl Polska – ta sama firma, która obecnie zajmuje się przebudową pasa startowego na lotnisku.

Drogi dla samolotów

Oferenci zaproponowali ceny od 25,5 do 48,3 milionów złotych, przy czym najdroższą – w wysokości 48 milionów 289 tysięcy złotych - Max Boegl. Państwowe Przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze” chce wydać na realizację tej inwestycji jedynie 22,4 miliona złotych. Przetarg na budowę dróg kołowania po wschodniej części lotniska obejmował z kolei wykonanie drogi kołowania o nawierzchni bitumicznej, niezbędne instalacje energetyczne, teletechniczne i odwodnieniowe wraz z budową zbiorników retencyjnych oraz przepompowni. Zrealizowanie tego zadania będzie wymagało przebudowy infrastruktury miejskiej, w tym zmianę przebiegu istniejącej drogi powiatowej. Łączna powierzchnia nawierzchni lotniskowych do wykonania w tym etapie wynosi około 39 tysięcy metrów kwadratowych.

Blisko terminala

Max Boegl zaproponował również najwyższą cenę za budowę płyt postojowych i dróg kołowania po zachodniej stronie lotniska, żądając 245 milionów złotych. 140,8 miliona złotych oczekuje natomiast warszawski Budimex. Czterej oferenci są gotowi wykonać zadanie w 22 miesiące, a jeden nawet w czternaście. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” wygospodarowało na realizację tej inwestycji 218,6 miliona złotych. Po stronie zachodniej lotniska zakres prac obejmuje budowę płyty postojowej, zlokalizowana wokół pirsu budowanego terminala, umożliwiająca jednoczesny postój dziewięciu samolotów kodu C: na przykład typu Airbus 321neo oraz Boeing 737 Max 9 oraz 2 samolotów kodu E, na przykład typu Boeing 787-9 oraz 777-9X.

Poza tym przetarg dotyczy też budowy płyty o nawierzchni betonowej do odladzania samolotów umożliwiających jednoczesne odladzanie 2 samolotów kodu C, na przykład typu Airbus 321neo oraz Boeing 737 Max 9 lub jednego samolotu kodu E, na przykład typu Boeing 787-9 oraz 777-9X, a także układu dróg kołowania o nawierzchni bitumicznej, niezbędnych instalacji odwodnieniowych, energetycznych, teletechnicznych i innych. Łączna powierzchnia nawierzchni lotniskowych do wykonania w ramach tego zadania przekracza 170 tysięcy metrów kwadratowych. Zakończenie tego etapu robót wraz z pozwoleniem na użytkowanie planowane jest na pierwszy kwartał 2022.

Budynki lotniskowe

Obecnie trwa procedura rozpatrywania ofert dotyczących wykonania w formule „projektuj i wybuduj” budynku administracji służb lotniskowych i innych obiektów związanych z funkcjonowaniem służb lotniskowych, administracji, Straży Granicznej, Urzędu Celnego i przeznaczonych dla agentów obsługi naziemnej. Otwarcie ofert nastąpiło 27 lipca, ale inwestor zapowiedział zarządzenie aukcji internetowej, która być może pozwoli osiągnąć niższą cenę za wykonanie inwestycji. W tym przypadku zgłosiło się 6 wykonawców, kwoty są z przedziału od 48 milionów 665 tysięcy do 68 milionów 269 tysięcy złotych.

Pas startowy, terminal

Na Sadkowie nie ma żadnych opóźnień w budowie prowadzonych już obiektów. firma Max Boegl zakończyła betonowanie głównej części drogi startowej, teraz prowadzone są prace na poboczach pasa startowego. Warto dodać, że pas startowy w Radomiu ma parametry techniczne znacznie lepsze niż pas startowy na lotnisku Warszawa Okęcie. Również prace widać przy budowie terminalu, którego części zaczynają „wychodzić” z ziemi.

Dojazd na lotnisko

Oferty w kolejnym postępowaniu dotyczące budowy układu drogowego wraz z włączeniem i przebudową ulicy Lubelskiej, włączeniem w Aleję Wojska Polskiego oraz wykonaniem infrastruktury technicznej można nadsyłać do 10 sierpnia. Przetarg dotyczy też parkingów i drogi patrolowej.

Motofakty

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zmiany w rządzie. Donald Tusk przedstawił nowych ministrów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Chętni do budowy płyt postojowych i dróg kołowania na radomskim lotnisku - Echo Dnia Radomskie

Wróć na radom.naszemiasto.pl Nasze Miasto