Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Radomiu. Rozmawiali o nim najważniejsi przewoźnicy. Wciąż rosną szanse na bardzo dobry start Portu Lotniczego

Janusz Petz
Janusz Petz
Terminal lotniska jest już właściwie dziś gotowy do obsługi pasażerów, chociaż trwają jeszcze odbiory techniczne, proces uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie oraz proces wyłaniania dzierżawców powierzchni gastronomicznych i przeznaczonych na sklepy.
Terminal lotniska jest już właściwie dziś gotowy do obsługi pasażerów, chociaż trwają jeszcze odbiory techniczne, proces uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie oraz proces wyłaniania dzierżawców powierzchni gastronomicznych i przeznaczonych na sklepy. PPL
Wciąż rosną szanse na bardzo dobry start Portu Lotniczego Warszawa Radom. W Warszawie o możliwościach latania z Radomia rozmawiali najważniejsi przewoźnicy latający obecnie z lotniska Warszawa Okęcie.

Lotnisko w Radomiu będzie gotowe do obsługi pasażerów na wiosnę 2023 roku

Tematem spotkania przedstawiciele Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” i największych przewoźników operujących na Lotnisku Chopina były perspektywy rozwoju ruchu lotniczego w Polsce, rozbudowa infrastruktury lotniczej i wyzwania stojące przed branżą po pandemii. Mówiono też o radomskim lotnisku.

„Uczestnicy rozmów podsumowali dotychczasową współpracę i zadeklarowali gotowość do dalszego rozwijania siatki połączeń lotniczych. Ruch lotniczy dynamicznie odbudowuje się po pandemii, co podkreślali prezes PPL Stanisław Wojtera oraz dyrektor lotniska Piotr Czech. W maju Lotnisko Chopina obsłużyło rekordową liczbę pasażerów – 1 milion 253 tysiące osób. Rośnie też liczba zrealizowanych operacji lotniczych, było ich niemal 13 300. Barierą dla wzrostu są jednak ograniczone możliwości obsługi pasażerów na Lotnisku Chopina. Odpowiedzią na to wyzwanie jest najważniejsza inwestycja realizowana obecnie przez PPL – budowa Lotniska Warszawa-Radom.

Radomski port łączy najlepsze praktyki, sprawdzone rozwiązania i najnowocześniejsze technologie stosowane w infrastrukturze lotniczej. Lotnisko będzie gotowe do obsługi pasażerów na wiosnę 2023 roku” – czytamy w komunikacie PPL. W spotkaniu w strefie VIP Line Lotniska Chopina wzięli udział przedstawiciele zagranicznych przewoźników operujących z Warszawy, wśród nich Emirates, El Al, KLM, Lufthansa, Air France.

O tym, że lotnisko na Okęciu „zapycha się” po pandemicznym przestoju wiadomo już od kilku miesięcy. Nie tylko Polacy chcą „nadrabiać zaległości” w urlopowym lataniu po dwuletnim zastoju w branży lotniczej. Problemy dotyczą nie tylko tego lotniska, ale też przewoźników, którzy szukają obecnie na rynku pracy pilotów, stewardes, pracowników obsługi ruchu lotniczego.

Część ruchu z lotniska na Okęciu, przede wszystkim w kwestii lotów czarterowych i niskokosztowych może przejąć lotnisko w Modlinie. Jednak loty z tego portu zdominowane są obecnie przez jedną linię Ryan Air. Poza tym lotnisko wymaga kosztownych inwestycji, a do „pompowania” milionów złotych w ten port nie kwapi się jeden z udziałowców i jednocześnie właściciel cywilnego portu w Radomiu, czyli Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”. Pozostali udziałowcy Modlina to Agencja Mienia Wojskowego, samorząd Nowego Dworu Mazowieckiego oraz samorząd Mazowsza. Poza tym Modlin już od kilku lat jest w bardzo trudnej sytuacji finansowej i już dwa lata temu na dobrą sprawę powinien był być złożony do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości spółki, która prowadzi to lotnisko.

Samorząd Mazowsza usiłuje ratować spółkę, ale z kolei pompowanie pieniędzy w Modlin z kasy samorządu Mazowsza może być trudne do zaakceptowania przez radnych z południowej części Mazowsza. Zbliżają się wybory, a do Modlina musieliby dołożyć się także podatnicy z południowej części województwa, którzy nie mają w tym żadnego interesu, bo lotnisko w Modlinie w jakimś stopniu jest konkurencyjne wobec Radomia. Przypomnijmy, że nowy port lotniczy w Radomiu budowany jest w całości z pieniędzy zewnętrznych, „pozasamorządowych” – funduszy Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.

Nadzieję na to, że ruch na lotnisku w Radomiu może nie być mniejszy niż w Modlinie daje demografia. Radom i powiat radomski to 340 tysięcy mieszkańców, stosunkowo blisko są Puławy, Skarżysko Kamienna, Kielce. Bliżej do Radomia niż do Modlina mają mieszkańcy Lublina, albo Łodzi. Kluczową kwestią są jednak podróżni z Warszawy, dla których Radom oznacza 100 – kilometrową wyprawę. Jednak już dziś, po modernizacji trasy kolejowej numer 8 pociągi z Warszawy Śródmieście do Radomia Głównego jadą 1 godzinę i 30 minut, a po przeprowadzeniu inwestycji związanych z zasilaniem trakcji elektrycznej, co nastąpi w przyszłym roku, ten czas jeszcze znacznie się skróci. Już pod koniec tego roku przejezdny będzie ostatni budowany właśnie odcinek trasy S7 z Tarczyna do obwodnicy Warszawy, co sprawi, że podróż z Okęcia na lotnisko w Radomiu może trwać godzinę.

Atutem Radomia będą niskie uboczne koszty. W Radomiu budowana jest ogromna ilość miejsc parkingowych i pozostawienie samochodu na czas na przykład tygodniowego pobytu urlopowego w Egipcie będzie zdecydowanie niższa niż na innych lotniskach w Polsce. Taniej będzie też na pewno w strefach gastronomicznych terminala oraz w strefie wolnocłowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Lotnisko w Radomiu. Rozmawiali o nim najważniejsi przewoźnicy. Wciąż rosną szanse na bardzo dobry start Portu Lotniczego - Echo Dnia Radomskie

Wróć na radom.naszemiasto.pl Nasze Miasto