Szybko posuwają się prace na ostatnich odcinkach trasy numer 8 przed Radomiem i w granicach miasta. Układane są tory i sieć trakcyjna, już we wtorek autobusowa komunikacja zastępcza będzie powoziła pasażerów tylko na odcinku Radom – Bartodziejów.
Pierwszy pociąg pasażerskie
We wtorek, 18 maja o godzinie 03:52 z Bartodziej do Warszawy wyjedzie nowym torem pierwszy pociąg pasażerski. Podróżni będą mogli dojechać do stolicy bez komunikacji zastępczej z kolejnych trzech nowych przystanków: w Kruszynie, Woli Bierwieckiej i Bartodziejach.
Nowe perony wyposażone zostały w wiaty, oświetlenie, oznakowanie i informację pasażerską. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przygotowano pochylnie i ścieżki naprowadzające.
Na ostatnim odcinku od Bartodziejów do Radomia przygotowywane są nowe tory i wywieszana jest sieć trakcyjna. Montowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na przejazdach kolejowo-drogowych szykowane są jezdnie. Na wiaduktach przy ulicy Energetyków i Gołębiewskiej w Radomiu będą układane tory. Na ulicy Kozienickiej kończą się roboty ziemne. Wybudowane zostały schody do nowego przystanku.
Nowe przystanki
Wszyscy zainteresowani postępem prac na budowanych odcinkach mogą już zobaczyć jak będą wyglądały nowe przystanki kolejowe w Radomiu. Miasto czeka prawdziwa rewolucja komunikacyjna związana z komunikacją kolejową. Zamiast jednej stacji będziemy bowiem mieli w mieście jedną stację i 4 lub może nawet 5 przystanków kolejowych.
Wraz z oddaniem do użytku jednego toru prowadzącego z Radomia do Warki mają być uruchomione trzy nowe radomskie przystanki kolejowe – w Nowej Woli Gołębiowskiej, przystanek Radom Północ na wysokości wiaduktu na ulicy Żółkiewskiego oraz Radom Gołębiów na wysokości wiaduktu na ulicy Struga/Kozienickiej.
Bliżej lotniska
Trzy przystanki kolejowe w północnej części miasta to nie koniec „przystankowych rewolucji” w mieście. Największe znaczenie będzie miał nowy przystanek kolejowy Radom Wschód. Ułatwi on przede wszystkim dojazd na budowane obecnie lotnisko. Przystanek pod roboczą nazwą Radom Wschodni będzie zlokalizowany pod wiaduktem drogowym w ciągu ulicy Żeromskiego. Pasażerowie wysiadający na tym przystanku mają dostać się schodami ruchomymi lub windą na wiadukt, gdzie będzie zbudowana platforma dla busów lub autobusów wahadłowych dowożących ludzi na lotnisko.
Już znaleziono jedno ze źródeł finansowania inwestycji. 30 milionów złotych przeznaczy na przebudowę wiaduktu Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych. Gotowy jest już projekt przystanku kolejowego, projekt przebudowy wiaduktu ma być ukończony już niebawem. Całą inwestycję we współpracy ze spółką PKP PLK będzie realizowało miasto.
Wiadomo, że będą przebudowane rozjazdy i tory tak, aby na przystanku tym mogli wysiadać nie tylko podróżni jadący ze strony Warszawy i Krakowa, ale także ze strony Lublina.
Ostatnim znakiem zapytania jest utworzenie przystanku Radom Południe. Gdyby na wysokości ulicy Anny Walentynowicz utworzono przystanek byłoby to wielkie udogodnienie dla mieszkańców dużej i stale rozwijającej się dzielnicy Radom Południe. Spółka PKP PLK potwierdza, że inwestycja jest możliwa, ale byłaby kosztowna i raczej wątpliwie uzasadniona między innymi z powodu kosztów budowy przejścia podziemnego lub kładki.
Jazda po jednym torze
Pomimo dodatkowych prac związanych z porządkowaniem terenu budowy po wiosennych deszczach, wykonawca modernizacji trasy na radomskich odcinkach przewiduje wznowienie ruchu pociągów od Radomia do Warszawy w czerwcu. Na razie na radomskim odcinku po jednym torze.
Po uzyskaniu wszystkich zgód administracyjnych, a stanie się to zapewne dopiero w 2023 roku, najszybsze pociągi pasażerskie z Warszawy do Radomia pojadą z prędkością 160 kilometrów na godzinę, a towarowe z prędkością 120 kilometrów na godzinę. Wartość modernizacji linii kolejowej nr 8, odcinka Warszawa Okęcie - Radom i odcinka Warka – Radom to ponad 645 milionów złotych.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?