Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa kolejowej "ósemki” z Radomia do Warki coraz bliżej. Wojewoda wydał decyzję ustalającą lokalizację linii

jp
W ramach największej inwestycji kolejowej w regionie radomskim przebudowana ma być między innymi stacja kolejowa w Warce.
W ramach największej inwestycji kolejowej w regionie radomskim przebudowana ma być między innymi stacja kolejowa w Warce.
Wojewoda Mazowiecki Zdzisław Sipiera wydał decyzję ustalającą lokalizację linii kolejowej nr 8 pomiędzy Warką a Radomiem. Ma ona rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na ważny interes społeczny i gospodarczy.

Wojewoda po rozpatrzeniu wniosku inwestora - spółki PKP Polskie Linie Kolejowe - wydał zgodę na budowę, przebudowę i rozbudowę linii na odcinku Warka − Radom liczącym ponad 13 kilometrów.

Ważne decyzje

Prace budowlano-remontowe będą wykonywane na terenie gmin: Grabów nad Pilicą i Stromiec - w miejscowościach: Augustów, Boska Wola, Budy Augustowskie, Dąbrówka, Dobieszyn, Grabowy Las, Grabów nad Pilicą, Olszowa Dąbrowa. Decyzja wojewody uwzględnia decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, ustalającą środowiskowe uwarunkowania dla tej inwestycji. Także Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, delegatura w Radomiu, zaopiniował pozytywnie przedsięwzięcie. W uzasadnieniu decyzji wojewody podkreślono, że linia numer 8 jest trasą o znaczeniu państwowym.

Dzięki kompleksowym pracom powstanie drugi tor na trasie Warka - Radom, przebudowany będzie istniejący most nad Pilicą, powstaną wiadukty tam, gdzie linia przecina się z drogami o największym natężeniu ruchu, przekształcona będzie część stacji i mijanek w przystanki osobowe, dostosowanych będzie 10 stacji i przystanków do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, będzie wdrożony elektroniczny system zarządzania ruchem.

Linia kolejowa nr 8 łączy stację Warszawa Zachodnia ze stacją Kraków Główny Osobowy. Zakres prac określonych w decyzji obejmuje również dołączenie do istniejących torów kolejowych sieci i urządzeń linii kolejowej w zakresie zapewniającym ciągłość infrastruktury technicznej i prowadzenia ruchu kolejowego.

Festiwal „poślizgów”

Budowa linii kolejowej z Warszawy do Radomia to trwający już od początku tego wieku festiwal porażek i niepowodzeń kolejarzy w realizacji najważniejszej dla regionu inwestycji. Przy sprzyjających okolicznościach linia mogła być zbudowana wiele lat temu, bo już w perspektywie unijnej na lata 2007-13 w budżecie unijnym zarezerwowane były pieniądze na realizację inwestycji.

11 kwietnia ubiegłego roku, na dworcu kolejowym w Radomiu, w obecności między innymi ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka oraz ważnych polityków Prawa i Sprawiedliwości podpisano umowę z wykonawcami na realizację dwóch odcinków trasy - z Czachówka Południowego do Warki oraz z Warki do Radomia. Według złożonych wówczas zapewnień budowa linii od tej pory miała być już realizowana z żelazną konsekwencją i ściśle przestrzeganym harmonogramem.

22 czerwca na dworcu w Radomiu odbyło się kolejne spotkanie z udziałem ważnych polityków Prawa i Sprawiedliwości oraz ponownie ministra Adamczyka. Wówczas podpisano umowę na finansowanie prac.

Jednak już w styczniu poseł Andrzej Kosztowniak interpelował w sprawie opóźnień w przygotowaniu inwestycji. Wówczas okazało się, że ostateczny termin oddania trasy do użytku będzie musiał być przesunięty. Od tej pory politycy zarówno koalicji rządzącej jak i opozycji cierpliwie dopytują ministerstwo infrastruktury o postęp prac.

Ostatnią już interpelację w sprawie „ósemki” poseł Andrzej Kosztowniak złożył 4 czerwca, zaś Anna Białkowska 19 czerwca. Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiada, że planowany termin zakończenia realizacji przedmiotowej inwestycji nie uległ zmianie, choć przyznaje, że są opóźnienia w przygotowaniu inwestycji. Spodziewany termin uzyskania pozwolenia na budowę w pierwszym przypadku to pierwszy lub drugi kwartał 2019 roku, a w drugim przypadku ostatmo kwartał 2018 roku. Przypomnijmy, wielkie roboty miały się rozpocząć już jesienią tego roku. W maju 2018 rozpoczęto prace rozbiórkowe w Kruszynie. Ponadto na odcinku Warka - Radom prowadzone były roboty polegające na wycince drzew i krzewów w pasie kolejowym.

Dennis w radomskim klubie Explosion. Zagrał na zakończenie wakacji. Zobacz zdjęcia z imprezy!

POLECAMY RÓWNIEŻ:



TOP10 najbardziej niebezpiecznych krajów na wakacje 2018





Wakacje 2018. Jedziesz do tych krajów? Sprawdź na co warto się zaszczepić!






TOP 10: Plaże nudystów w Polsce [18+] Jak wyglądają?





Nietypowe zwyczaje ślubne na świecie - TOP 10





Czy wiesz co zamówić w smażalni? Sprawdź, których ryb powinno się unikać!






Tego musisz spróbować. TOP 12 sportów wodnych



ZOBACZ TEŻ: Kierowcy igrali ze śmiercią na przejeździe kolejowym w Natolinie

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na radom.naszemiasto.pl Nasze Miasto