Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak budowano nowe lotnisko w Radomiu. Zobaczcie historię portu na zdjęciach. W czwartek przylot pierwszego samolotu

Janusz Petz
Janusz Petz
Zobaczcie zdjęcia i historię budowy lotniska w Radomiu na kolejnych slajdach.
Zobaczcie zdjęcia i historię budowy lotniska w Radomiu na kolejnych slajdach.
W czwartek, 27 kwietnia rozpoczyna się nowy rozdział w historii radomskiego lotniska – rozpoczyna funkcjonowanie Port Lotniczy Warszawa Radom. Tego dnia na lotnisku wyląduje pierwszy samolot – lecący z Paryża do Radomia Boeing 737-800 Polskich Linii Lotniczych LOT. W galerii zdjęć zobacz, jak budowano radomskie lotnisko.

Tak budowano nowe lotnisko w Radomiu. Zobaczcie historię portu na zdjęciach. W czwartek przylot pierwszego samolotu

Można powiedzieć, że właśnie rozpoczął się nowy rozdział w historii lotniska i miasta, chociaż tak naprawdę z nowego pasa startowego - o lepszych parametrach niż droga startowa na Okęciu i jednego z najnowocześniejszych w tej części Europy - od kilku miesięcy startują już i lądują samoloty wojskowe, a cywilny port lotniczy też działał przez kilka lat.

Zobacz więcej:

Lotnisko wojskowe w Radomiu działa od 96 lat. Nieprzerwanie, bo nawet w czasie II wojny światowej startowały i lądowały na Sadkowie samoloty Luftwaffe. Polska dzięki szkoleniom prowadzonym w Dęblinie i Radomiu zapewnia sobie dopływ kadr do sił powietrznych. W Dęblinie kandydaci na pilotów latają na odrzutowcach, odbywa się tam też szkolenie pilotów helikopterów. W Radomiu piloci latają na samolotach turbośmigłowych. Wiadomo, że Sadków jest i będzie bazą dla 28 samolotów wojskowych PZL-130 Orlik i samolotów transportowych PZL M28 Bryza, ale z doświadczenia wiadomo, że na nowym pasie startowym będą zapewne lądowały inne samoloty wojskowe.

Przylatywały tutaj między innymi samoloty amerykańskie, w tym najcięższe transportowe. Radom jest miejscem szczególnym dla każdego polskiego pilota wojskowego, bo każdy z nich musiał przejść jeden z etapów szkolenia w Radomiu. Pomysł uruchomienia cywilnego portu lotniczego w Radomiu zrodził się przed ponad 20 laty, kiedy zaczęła się w Polsce dyskusja na temat dodatkowego wykorzystania lotnisk wojskowych.

Zobacz więcej:

Dostosowanie radomskiego lotniska dla potrzeb cywilnych rozpoczęło się w 2012 roku. W maju 2014 radomskie lotnisko zostało wpisane do krajowego rejestru lotnisk cywilnych. Od 29 maja 2014 podmiotem zarządzającym lotniskiem była spółka akcyjna Port Lotniczy Radom.

Po kolei wycofały się łotewskie, a potem czeskie linie lotnicze. Jeszcze przez pewien czas do Pragi, Lwowa, Gdańska, Wrocławia i Berlina latała polska niewielka linia Sprinter Air, ale i ten przewoźnik zrezygnował. 19 lipca 2018 roku Port Lotniczy Radom złożył wniosek o upadłość, który został rozpatrzony pozytywnie, w wyniku czego został on sprzedany Państwowemu Przedsiębiorstwu „Porty Lotnicze”. To przedsiębiorstwo, które zarządza między innymi lotniskiem Okęcie i w Zielonej Górze, ale ma też udziały w innych lotniskach.

Zobacz więcej:

Od początku przyjęto koncepcję przeprowadzenia gruntownej modernizacji, a właściwie budowy od nowa całej cywilnej infrastruktury lotniskowej w Radomiu zaczynając od drogi kołowania i pasa startowego, poprzez terminal, wieżę kontroli lotów do dróg patrolowych, dojazdowych, przystanków, parkingów. Od razu założono też, że Radom przejmie też od zbliżającego się do swoich możliwości operacyjnych Okęcia ruch niskokosztowy i czarterowy. W Radomiu nie oszczędzano na wydatkach dotyczących systemów nawigacyjnych, oświetlenia, wentylacji i klimatyzacji w terminalu, sortowni bagażów, systemów bezpieczeństwa. Większość urządzeń do najwyższa światowa półka. Lotnisko będzie konkurowało z innymi szybkością obsługi, wygodą dla pasażerów. Inwestycja w Radomiu kosztowała 800 milionów złotych. Eksperci z branży twierdzą, że i tak udało się tanio, bo gdyby komuś przyszło do głowy przeprowadzić taką samą modernizację w Modlinie to przy dzisiejszych cenach materiałów budowlanych i robocizny trzeba byłoby wyłożyć na stół 1,5 miliarda złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na radom.naszemiasto.pl Nasze Miasto