Prace przy wieży kontroli lotów i strażnicy rozpoczęły się już kilka tygodni temu. Teraz po ustawieniu dźwigu można spodziewać się rozpoczęcia właściwych prac budowlanych przy budowie obiektu.
Oszczędności z przetargu
Obiekty zbuduje firma Anna – Bud z Warszawy, która już na lotnisku w Radomiu buduje inne obiekty – budynki dla Straży Granicznej i celników, a także dla administracji lotniska. Umowę na budowę wieży i strażnicy (będzie to właściwie jeden obiekt) podpisano jeszcze w listopadzie, ale zimowa aura nie pozwalała na „wbicie łopaty” i rozpoczęcie prac ziemnych.
Zgodnie z przyjętymi ustaleniami firma ma za zadanie opracować kompletną wielobranżową dokumentację projektową, uzyskać pozwolenia na użytkowanie, wykonać prace projektowe oraz wybudować budynek Lotniskowej Straży Ratowniczo – Gaśniczej i wieży Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Wykonawca zobowiązuje się również do wykonania niezbędnych prac uzupełniających. Wartość umowy to 38 milionów 719 tysięcy 745 złotych brutto. W tym przypadku była oszczędność w przetargu, bo zgodnie z wyliczonym kosztorysem Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze przeznaczyło na tą inwestycję 42 milionów 980 tysięcy 867 złotych.
Drogi, parkingi, przystanki
Wiadomo, że wreszcie ruszy budowa dróg dojazdowych, parkingów i przystanków autobusowych. Przedsiębiorstwo jeszcze w grudniu rozstrzygnęło przetarg przetarg na budowę dróg dojazdowych do Portu Lotniczego, parkingów i przystanków autobusowych. Wygrało konsorcjum Drogomex z Pruszkowa i Roboz, Piotr Przyłucki z Mińska Mazowieckiego. Jeszcze w sierpniu konsorcjum zaproponowało za wykonanie inwestycji zapłatę w wysokości 182,5 miliona złotych.
Okazało się jednak, że przegrany konkurent w przetargu wystąpił ze sprzeciwem do Krajowej Izby Odwoławczej. Izba uznała jednak rację PPL, decyzja się uprawomocniła i umowa na realizację jednego z najważniejszych zadań mogła być podpisana. Podpisy złożono pod koniec lutego i wykonawca może wejść już na plac budowy.
Zamówienie obejmuje budowę całej infrastruktury drogowej, umożliwiającej dojazd do Portu Lotniczego poprzez wjazd główny od ulicy Lubelskiej oraz pomocniczy - techniczny od strony Alei Wojska Polskiego, a także wewnętrzny układ komunikacyjny z wydzieleniem miejsc zatrzymywania przed terminalem - tak zwany kiss and fly - w potocznym tłumaczeniu całuj i leć. Do tego wykonawca ma zbudować parkingi, miejsca zatrzymywania autobusów miejskich oraz autobusów wahadłowych - shuttle bus, bramy wjazdowe do strefy zastrzeżonej i drogi patrolowe wewnątrz lotniska, a także przebudować leżące w ziemi sieci.
Na różnym etapie postępowania są przetargi dotyczące dróg postojowych i dróg kołowania w zachodniej części lotniska oraz budowy różnych instalacji lotniskowych. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” zapewnia jednak, że nie ma żadnych opóźnień związanych z budową portu. Ma być on gotowy na przyjęcie samolotów w połowie przyszłego roku.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?