Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa lotniska w Radomiu. Coraz bliżej wielomilionowego kontraktu dotyczącego lotniska na Sadkowie

Janusz Petz
Janusz Petz
Główne płyty postojowe będą się znajdowały po jednej i po drugiej stronie „ożebrowanej” części terminala.
Główne płyty postojowe będą się znajdowały po jednej i po drugiej stronie „ożebrowanej” części terminala. PPL
Odbyła się aukcja elektroniczna na wykonanie dróg kołowania i płyt postojowych po zachodniej stronie lotniska na Sadkowie. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” poda w tym tygodniu wynik aukcji, ale wiadomo, że terminowa realizacja inwestycji nie jest zagrożona, bo już w głównym postępowaniu przetargowym oferenci zgłosili niższe kwoty niż na wykonanie tego zadania przeznaczył inwestor.

Więcej ciekawych i ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej ECHODNIA.EU/RADOMSKIE

Przetarg dotyczy wykonania w formule projektuj i buduj wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie głównych płyt postojowych oraz dróg kołowania po zachodniej części lotniska, czyli bliżej budowanego obecnie terminala. W pierwszym etapie przetargu najwyższą cenę za wykonanie tego zadania zaproponowała firma Max Boegl, ta sama która buduje pas startowy, żądając 245 milionów złotych. 140,8 miliona złotych oczekiwała natomiast warszawski Budimex, 155 milionów Korporacja Budowlana Doraco, ponad 162 miliony 379 tysięcy złotych konsorcjum firm Drogomex i Roboz Piotr Przyłucki oraz 187 miliony 770 tysięcy złotych firma Strabag.

Czterej oferenci byli gotowi wykonać zadanie w 22 miesiące, a jeden nawet w czternaście. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” wygospodarowało na realizację tej inwestycji 218,6 miliona złotych.

Miejsca dla samolotów

Po stronie zachodniej lotniska zakres prac obejmuje budowę płyty postojowej, zlokalizowana wokół pirsu budowanego terminala, umożliwiająca jednoczesny postój dziewięciu samolotów kodu C: na przykład typu Airbus 321neo oraz Boeing 737 Max 9 oraz 2 samolotów kodu E, na przykład typu Boeing 787-9 oraz 777-9X.

Poza tym przetarg dotyczy też budowy płyty o nawierzchni betonowej do odladzania samolotów umożliwiających jednoczesne odladzanie 2 samolotów kodu C, na przykład typu Airbus 321neo oraz Boeing 737 Max 9 lub jednego samolotu kodu E, na przykład typu Boeing 787-9 oraz 777-9X, a także układu dróg kołowania o nawierzchni bitumicznej, niezbędnych instalacji odwodnieniowych, energetycznych, teletechnicznych i innych.

Łączna powierzchnia nawierzchni lotniskowych do wykonania w ramach tego zadania przekracza 170 tysięcy metrów kwadratowych. Zakończenie tego etapu robót wraz z pozwoleniem na użytkowanie planowane jest na pierwszy kwartał 2022 roku.

Pas startowy, terminal

Na Sadkowie nie ma żadnych opóźnień w budowie prowadzonych już obiektów. firma Max Boegl zakończyła betonowanie głównej części drogi startowej, teraz prowadzone są prace na poboczach pasa startowego. Warto dodać, że pas startowy w Radomiu ma parametry techniczne znacznie lepsze niż pas startowy na lotnisku Warszawa Okęcie.

Również szybki postęp prac widać przy budowie terminala. Obecnie trwają prace montażowe stalowych konstrukcji dachu oraz prace murarskie wewnątrz budynku. Na zewnątrz prowadzone są prace wodno-kanalizacyjne oraz systemu hydrantowego, tu prace zaawansowane są w 50 procentach.

Dojazd na lotnisko

Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” zapowiedziało, że będzie wzywać do uzupełnienia dokumentacji oferentów, którzy w przetargu zgłosili gotowość budowa układu drogowego wraz z włączeniem i przebudową ulicy Lubelskiej, włączeniem w Aleję Wojska Polskiego oraz wykonaniem infrastruktury technicznej. Do przetargu zgłosiły się cztery firmy. Niestety oferenci zażądali dwa, a nawet trzy razy więcej niż przeznaczyło na ten cel Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”. Kwota jaką inwestor zamierza przeznaczyć na wykonanie robót wynosi 98 milionów 920 tysięcy 529 złotych. Zamówienie ma być realizowane w formule „projektuj i buduj”.

Jak zapewniał podczas jednego ze spotkań prezes PPL Mariusz Szpikowski oszczędności z innych przetargów pozwoliłyby nawet zbudować drogi na wyższą kwotę niż pierwotnie zaplanowano, ale przedsiębiorstwo ma jeszcze czas na ewentualne wynegocjowanie lepszych cen. Budowa dróg nie jest bowiem aż tak czasochłonna jak inne inwestycje lotnisko, więc z powodu dojazdów nie jest zagrożony termin zakończenia budowy całego Portu Lotniczego Warszawa – Radom.

Jak zapewnia przedsiębiorstwo cała inwestycja jest prowadzona zgodnie z harmonogramem. Wszystkie ewentualne terminy odwołań potencjalnych oferentów są uwzględnione w tym harmonogramie. Przypomnijmy, wszystkie inwestycje lotniskowe mają się skończyć w połowie 2022 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Budowa lotniska w Radomiu. Coraz bliżej wielomilionowego kontraktu dotyczącego lotniska na Sadkowie - Echo Dnia Radomskie

Wróć na radom.naszemiasto.pl Nasze Miasto