Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Będą nowoczesne pociągi na radomskich trasach kolejowych. Pojedziemy do Wrocławia, a nawet do Szczecina

Janusz Petz
Janusz Petz
Tak mają wyglądać wewnątrz zmodernizowane pociągi ED74, które będą jeździły na trasie z Lublina do Wrocławia przez Radom.
Tak mają wyglądać wewnątrz zmodernizowane pociągi ED74, które będą jeździły na trasie z Lublina do Wrocławia przez Radom. PKP Intercity
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel poinformował w odpowiedzi na interpelację radomskiego posła Konrada Frysztaka, że modernizowane właśnie zespoły trakcyjne ED74, czyli popularne „Edyty” będą w przyszłości jeździły na trasie Wrocław – Radom – Lublin, a nowe pociągi Flirt szwajcarskiej marki Stadler zostaną skierowane na trasę Lublin – Radom – Łódź. Na nowe pociągi i w ogóle bezpośrednie połączenia najkrótszą drogą będziemy musieli jeszcze trochę poczekać.

Więcej ciekawych i ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej ECHODNIA.EU/RADOMSKIE

W 2021 roku PKP Intercity ma odebrać pierwsze zmodernizowane pociągi ED74 oraz nowe składy Stadler Flirt.

Edyty i Flirty

Z informacji prasowych wynika, że pociągi ED74 po modernizacji mają obsługiwać między innymi trasy Lublin-Kraków i Radom–Warszawa, a jednostki Flirt między innymi połączenia Lublin-Kraków oraz Lublin-Radom–Łódź–Poznań–Szczecin.

Poseł Frysztak przypomina, że pozyskiwanie przez PKP Intercity nowych lub gruntownie zmodernizowanych pociągów było planowane przez spółkę PKP Intercity w związku z poprawą sieci komunikacyjnej do Portu Lotniczego Warszawa – Radom. Bezpośrednie skomunikowanie kolejowe Radomia z takimi miastami jak Warszawa, Lublin, Kielce, Kraków i Łódź było jednym z założeń funkcjonalnego uzasadnienia budowy nowego lotniska w Radomiu.

Cały program lotniskowy opiera się również na tym, że po zmodernizowaniu linii kolejowej numer 8, z Warszawy Centralnej do Portu Lotniczego w Radomiu da się dojechać w czasie tylko trochę większym niż godzina.

Obecnie zakłada się, że radomski Port Lotniczy będzie gotowy do przyjmowania i odprawiania samolotów w połowie przyszłego roku, a pociągi z Warszawy do Radomia pojadą z szybkością 160 kilometrów na godzinę w drugiej połowie przyszłego roku.

Wstępne plany

W odpowiedzi na interpelację wiceminister Andrzej Bittel informuje, że wstępne plany zakładają, aby składy odbierane w roku 2021 zostały skierowane do obsługi linii przebiegających przez Radom. Zmodernizowane jednostki elektryczne ED74 planowane są do przejęcia obsługi pociągów na trasie Wrocław- Kielce - Radom - Lublin. Termin wdrożenia ich do eksploatacji zależny jest jednak od odbioru jednostek od wykonawcy.

Natomiast na trasę Lublin – Radom – Łódź– Poznań– Szczecin planowane są nowe jednostki ED160 Flirt, po zakończeniu eksploatacji obserwowanej, która planowana jest przez okres pół roku od przekazania do spółki„PKP Intercity” pierwszych dwóch jednostek tego typu. Wiceminister dodaje, że zgodnie z sugestią posła Frysztaka, nie ma żadnych przeciwwskazań, aby połączenia na trasie Lublin – Radom - Łódź były obsługiwane nie przez Flirty, ale przez składy ED74.

„Jednakże decyzja o tym, jaki tabor zostanie skierowany do obsługi pociągów na tym odcinku, będzie podejmowana w momencie planowania tych połączeń w zależności od dostępności taboru” - pisze wiceminister Andrzej Bittel.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na radom.naszemiasto.pl Nasze Miasto