We wtorek odbyło się symboliczne przekazanie zabytkowego roweru marki „Łucznik”. Z okazji przypadającego w tym roku 90-lecia uruchomienia produkcji rowerów w Fabryce Broni przedwojenny pojazd został odnowiony przez Radomskie Towarzystwo Retrocyklistów „Sprężyści”. Rower został odrestaurowany na zlecenie obecnego zarządu Fabryki Broni „Łucznik” - Radom spółka z o.o.
- Po renowacji rower stał się wysokiej klasy eksponatem muzealnym. Jest świadectwem ważnej historii fabryki - powiedział Maciej Borecki, członek zarządu Fabryki Broni „Łucznik” - Radom.
Są tylko nowe opony
Zabytkowy rower liczy sobie około 80 lat. Już wcześniej był w posiadaniu Fabryki Broni, ale pojazd był w fatalnym stanie technicznym.
- Rower stał w sali tradycji, ale jego lata świetności dawno minęły. Postanowiliśmy odrestaurować pojazd i przywrócić jego dawny blask - powiedział Maciej Borecki.
Zadaniem zajęli się entuzjaści z Radomskiego Towarzystwo Retrocyklistów „Sprężyści”. Od lat pielęgnują oni historie produkcji radomskich rowerów, mają tez doświadczenie z odnawianiu starych jednośladów.
- Choć rower nie prezentował się wtedy dobrze, był pordzewiały w wielu miejscach, to okazało się, że jest on kompletny, ma wszystkie oryginalne części. Zwykle takie stare rowery były przez lata naprawiane, uzupełniane innymi częściami. Ten rower okazał się wyjątkowy - opowiadał Łukasz Wykrota ze Stowarzyszenia „Sprężystych”.
Tym niemniej prace nad przywróceniem dawnego wyglądu zajęły kilka miesięcy. Trzeba było rozebrać rower „do ostatniej śrubki” , zakonserwować wszystkie części, a wcześniej je oczyścić.
- Prowadząc nasze muzeum rowerów mieliśmy wiedzę, jak taki rower trzeba restaurować. Udało się to znakomicie i poza nowymi dętkami i oponami ten rower jest w stu procentach oryginalny - dodał Łukasz Wykrota.
Produkowali rowery
Odnowiony rower, to tak zwany pojazd balonowy, szosowy, sportowy. Jest znana jego historia, należał do pracownika Fabryki Broni. Takie i inne rowery wytwarzano od 1929 roku w Fabryce Broni w Radomiu, wchodzącej w skład Państwowych Wytwórni Uzbrojenia. Po dwóch latach produkcji katalog fabryczny oferował już 13 typów pojazdów, a w latach 1936 - 1939 liczba ta wzrosła do 18. Rowery produkowane w Radomiu sprzedawano pod marką fabryczną „Łucznik” i „Łucznik Extra”. Podstawowym kolorem ramy był czarny, lecz można było zamówić za dopłatą, jeden z dodatkowych sześciu kolorów.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?