Sztukę reżyseruje Anton Malików, jeden z najciekawszych młodych rosyjskich reżyserów, dwukrotnie doceniony podczas przeglądu Złotej Maski, najważniejszej nagrody teatralnej w Rosji. Dramaturgicznego opracowania tekstu dokonał Michał Pabian dramaturg Teatru Nowego w Poznaniu, który miął już okazję współpracować z rosyjskim reżyserem. Scenografię wykona Matylda Kotlińska, już wkrótce poznamy obsadę aktorską.
O czym jest dramat?
Bohaterami sztuki napisanej przez Maksyma Gorkiego w 1908 roku, są członkowie rodziny Kołomyjcewów: Iwan, brat Jakub, żona Zofia, synowie i córki. Z powodu kłopotów wszyscy zmuszeni są zamieszkać razem w domu Jakuba. Ich życie nie jest sielanką, a wręcz przeciwnie, jest zlepkiem konfliktów, pretensji, wymagań wobec siebie.
Iwan to despotyczny ojciec i mąż, który wychowuje dzieci w kłamstwie. Ostatnio stracił władzę, moc i szacunek innych, co potęguje jego sadyzm i okrucieństwo. Różni się od niego Jakub, łagodny, samotny i śmiertelnie chory człowiek. Pomimo nie najlepszych relacji, w trudnej sytuacji decyduje się pomóc rodzinie Iwana.
Codzienne rodzinne konflikty pokazują, jak trudną społecznością jest rodzina. W spektaklu obserwujemy pełen wachlarz skontrastowanych ze sobą postaci i sprzecznych cech charakteru.Rodzina Kołomyjcewów staje się lustrem upadku światowego ładu i porządku. Czy „Ostatni” dają nadzieję na nowe życie, na rozpoczęcie wszystkiego od nowa?
Będzie to, jak zapowiada teatr, niezwykle aktualny, pełen emocji tekst, we współczesnej inscenizacji i reżyserii Antona Malikova.
Gorki na przełomie epok
Rosyjski pisarz, Maksym Gorki (1868 - 1936) żył i tworzył na prze łomie dwóch epok. Debiutował jako prozaik w 1892 roku. Rozgłos zyskał trzema tomami „Szkiców i opowiadań” (1898–1899), a także dramatami „Mieszczanie” (1901) i „Na dnie” (1902), ukazującymi sprzeciw przeciwko rosyjskiemu mieszczaństwu przełomu wieków.Mieszczanie”. Debiut dramatyczny Gorkiego dziś w literaturze światowej sztuk uważany jest za utwór dojrzały:- „Prawda postaci - i prawda konfliktów - chwyta za trzewia”, pisano.
Mimo, że Gorki maluje środowisko odrażające: klasę, którą już wtedy, w 1901 r., ukazuje jako nieodwołalnie skazaną przez historię.
Jeszcze bardziej realistyczną jest sztuka”Na dnie:” obraz ludzi zepchniętych na margines, wegetujących w domu noclegowym. „Na dnie” jest w równej mierze ponurym, realistycznym demaskatorskim obrazem autentycznego dna społecznego w określonej rzeczywistości, co totalną, uogólnioną sceną losu ludzkiego.
Zwiastun rewolucji, ale innej
Gorki był więc jakby zwiastunem rewolucji, ale gdy wybuchła ona w Rosji, nie zyskała akceptacji pisarza. Przyjął ją z niechęcią, publikował antybolszewickie felietony, próbował ratować aresztowanych pisarzy. W czasie rewolucji mieszkał czasowo we Włoszech - na Capri i w Niemczech.
Obie sztuki „Mieszczanie” i „Na dnie” są grywane do dziś w polskich i nie tylko teatrach. Anton Malikov, reżyser radomskiego spektaklu, przygotował „Mieszczan” w 2016 roku w Teatrze Polskim w Szczecinie zyskując bardzo dobre recenzje.
„Ostatni” zapowiadają się więc interesująco.
Piątkowa impreza w radomskim klubie Explosion. Zobacz zdjęcia!
Jorrgus i Skytech w radomskim klubie Explosion. Zobacz zdjęcia z imprezy!
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?