- Z wielkim zdziwieniem wysłuchałem audycji w Radiu Radom, gdzie poseł Marek Suski mówił, że nawet wtedy, gdy nie będzie jeszcze zbudowana sieć trakcyjna to po jednym torze może iść ruch kolejowy i ten ruch będzie się odbywał za pomocą spalinowozu. Pan poseł już któryś kolejny raz próbuje ośmieszyć. Tym razem chce ośmieszyć w ten sposób, że mimo szumnych zapowiedzi, iż radomianie mają jeździć do Warszawy na przełomie tego i przyszłego roku tak się nie stanie – powiedział poseł Konrad Frysztak podczas konferencji prasowej.
Brakuje mostów, wiaduktów i sieci trakcyjnej
Poseł powiedział, że do ukończenia budowy odcinka Warka Radom brakuje jeszcze dwóch mostów na dwóch rzekach. Nie ma wybudowanych torowisk, ani sieci trakcyjnej. - To wszystko powoduje, że ta linia kolejowa jest opóźniona, a opóźnienia są ogromne. Ta inwestycja prowadzona jest niechlujnie – powiedział poseł. Zapowiedział, że składa wniosek do prezesa Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli w spółce PKP PLK oraz w Ministerstwie Infrastruktury i u wojewody mazowieckiego, który wykupić nieruchomości pod budowę linii kolejowej. - Według moich informacji w przypadku kilkuset nieruchomości nie rozpoczęto nawet procedur wykupu. Dziś radomianie jeżdżą autobusową komunikacją zastępczą i jeżdżą dłużej niż jeździliby koleją. Budowa linii kolejowej numer 8 jest źle nadzorowana – powiedział Konrad Frysztak.
Coraz bliżej szybkiej kolei
Tymczasem spółka PKP PLK konsekwentnie utrzymuje, że nie ma na razie opóźnień w stosunku do przyjętego harmonogramu. Od 30 sierpnia pociągi jeżdżą drugim nowym torem między Czachówkiem a Warką, a jazda jednym torem na odcinku z Radomia do Warki będzie możliwa już od grudniowego rozkładu jazdy. Co to oznacza konkretnie dla podróżnych korzystających z kolei na trasie z Radomia do Warszawy? Uruchomienie drugiego toru pomiędzy Czachówkiem a Warką spowodowało, że podróżni mogą korzystać z nieużytkowanych do tej pory peronów na tym odcinku trasy numer 8. Poza tym spowodowało to stabilność w obsłudze ruchu pociągów. Jeden czynny tor powoduje, że w razie awarii lub innych nieprzewidywanych okoliczności co zdarza się przy jednoczesnym funkcjonowaniu linii kolejowej i prowadzonych pracach modernizacyjnych pociągi są odwoływane, bądź wprowadza się zastępczą komunikację autobusową.
Czy w grudniu wrócą pociągi ?
Jeśli chodzi o odcinek trasy z Warki do Radomia uruchomienie jednego toru w ogóle spowoduje, że jazda z Radomia do stolicy możliwa będzie najkrótszą trasą kolejową. Przypomnijmy, obecnie pociągi wojewódzkiego przewoźnika - Kolei Mazowieckich dojeżdżają tylko do Warki, a następnie podróżnych dowozi do Radomia (zatrzymując się na lokalnych małych przystankach) Autobusowa Komunikacja Zastępcza.
Z kolei pociągi InterCity z Radomia do Warszawy jeżdżą obecnie po okrężnej trasie - przez Przysuchę, Idzikowice i Centralną Magistralę Kolejową. Niewykluczone, że oddanie do użytku jednego toru na odcinku z Radomia do Warki umożliwi powrót tego przewoźnika na starą trasę. Poza tym powrót pociągów na odcinku z Warki do Radomia umożliwi na przykład przewóz rowerów (jednośladów nie można obecnie wozić autobusami). Uruchomienie drugiego toru pomiędzy Czachówkiem i Warką oraz pierwszego toru między Radomiem a Warką nie spowoduje obecnie przyśpieszenia pociągów. Na to trzeba jeszcze poczekać do czasu zakończenia wszystkich prac, wykonania testów, uzyskania pozwoleń. Przypomnijmy, po zakończeniu całej modernizacji trasy z Radomia do Warszawy pociągi osobowe mają jeździć z prędkością 160 kilometrów na godzinę, a towarowe z prędkością 120 kilometrów na godzinę.
Nowe przystanki
Spółka PKP PLK informuje o postępie prac na wszystkich odcinkach trasy numer 8 z Warszawy do Radomia. Na odcinku z Radomia do Warki budowany jest drugi tor. Ułożono już szyny i podkłady na 22 kilometrowym odcinku. Osadzane są słupy sieci trakcyjnej. Nowy tor jest już na kolejowym moście nad Pilicą. Na przystankach w Strzyżynie i Grabowie zbudowane zostały konstrukcje peronów. Nowe przystanki „rosną” w Warce i w Radomiu.
Budowany jest przystanek Radom Stara Wola, między innymi wykonawca pracuje przy odwodnieniu. Kształtu nabiera przystanek Warka Miasto przy ulicy Lotników - ułożona została już 200-metrowa ściana peronu. Obok nowego przystanku wykonawca buduje filary nowego wiaduktu, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Trwają jeszcze prace na czynnych przystankach w Sułkowicach, Krężelu, Michalczewie, Gośniewicach i Chynowie.
- Gdzie pojechać z dziećmi na letnią wycieczkę godzinę od Radomia?
- 10 osób z których słynie Radom. Znasz je?
- Upolowani przez Google Street View na radomskim Śródmieściu!
- Piękne dziewczyny z Radomia na Instagramie! Zobacz zdjęcia
- Znani mieszkańcy regionu radomskiego na wakacjach ZDJĘCIA
- Gdzie na kajaki niedaleko Radomia? Sprawdź listę!
Motofakty
- Mistrzowie parkowania w Radomiu. Zobacz zdjęcia! GALERIA INTERNAUTÓW CZĘŚĆ 1
- Region radomski. Będzie dalszy spadek cen paliwa?
- Budują Wojska Polskiego. Termin zakończenia prac bez zmian
- W Radomiu można wypożyczyć samochód na minuty! Zobacz jak
- Budują S7 z Grójca do Warszawy. Zobacz zdjęcia
- Budują nowe drogi przy hali i stadionie przy Struga
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?