Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poseł Frysztak: Budowa linii kolejowej do Warszawy jest opóźniona. Były wiceprezydent Radomia wylicza brakujące elementy

Janusz Petz
Janusz Petz
- Nie ma mowy, abyśmy w grudniu mogli pojechać pociągiem na odcinku z Radomia do Warki - przekonywał Konrad Frysztak.
- Nie ma mowy, abyśmy w grudniu mogli pojechać pociągiem na odcinku z Radomia do Warki - przekonywał Konrad Frysztak. Janusz Petz
Konrad Frysztak poseł Koalicji Obywatelskiej twierdzi, że budowa linii kolejowej z Warszawy do Radomia jest opóźniona i nie ma mowy, aby pociągi po jednym torze mogły pojechać już w grudniu tego roku.

- Z wielkim zdziwieniem wysłuchałem audycji w Radiu Radom, gdzie poseł Marek Suski mówił, że nawet wtedy, gdy nie będzie jeszcze zbudowana sieć trakcyjna to po jednym torze może iść ruch kolejowy i ten ruch będzie się odbywał za pomocą spalinowozu. Pan poseł już któryś kolejny raz próbuje ośmieszyć. Tym razem chce ośmieszyć w ten sposób, że mimo szumnych zapowiedzi, iż radomianie mają jeździć do Warszawy na przełomie tego i przyszłego roku tak się nie stanie – powiedział poseł Konrad Frysztak podczas konferencji prasowej.

Brakuje mostów, wiaduktów i sieci trakcyjnej

Poseł powiedział, że do ukończenia budowy odcinka Warka Radom brakuje jeszcze dwóch mostów na dwóch rzekach. Nie ma wybudowanych torowisk, ani sieci trakcyjnej. - To wszystko powoduje, że ta linia kolejowa jest opóźniona, a opóźnienia są ogromne. Ta inwestycja prowadzona jest niechlujnie – powiedział poseł. Zapowiedział, że składa wniosek do prezesa Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli w spółce PKP PLK oraz w Ministerstwie Infrastruktury i u wojewody mazowieckiego, który wykupić nieruchomości pod budowę linii kolejowej. - Według moich informacji w przypadku kilkuset nieruchomości nie rozpoczęto nawet procedur wykupu. Dziś radomianie jeżdżą autobusową komunikacją zastępczą i jeżdżą dłużej niż jeździliby koleją. Budowa linii kolejowej numer 8 jest źle nadzorowana – powiedział Konrad Frysztak.

Coraz bliżej szybkiej kolei

Tymczasem spółka PKP PLK konsekwentnie utrzymuje, że nie ma na razie opóźnień w stosunku do przyjętego harmonogramu. Od 30 sierpnia pociągi jeżdżą drugim nowym torem między Czachówkiem a Warką, a jazda jednym torem na odcinku z Radomia do Warki będzie możliwa już od grudniowego rozkładu jazdy. Co to oznacza konkretnie dla podróżnych korzystających z kolei na trasie z Radomia do Warszawy? Uruchomienie drugiego toru pomiędzy Czachówkiem a Warką spowodowało, że podróżni mogą korzystać z nieużytkowanych do tej pory peronów na tym odcinku trasy numer 8. Poza tym spowodowało to stabilność w obsłudze ruchu pociągów. Jeden czynny tor powoduje, że w razie awarii lub innych nieprzewidywanych okoliczności co zdarza się przy jednoczesnym funkcjonowaniu linii kolejowej i prowadzonych pracach modernizacyjnych pociągi są odwoływane, bądź wprowadza się zastępczą komunikację autobusową.

Czy w grudniu wrócą pociągi ?

Jeśli chodzi o odcinek trasy z Warki do Radomia uruchomienie jednego toru w ogóle spowoduje, że jazda z Radomia do stolicy możliwa będzie najkrótszą trasą kolejową. Przypomnijmy, obecnie pociągi wojewódzkiego przewoźnika - Kolei Mazowieckich dojeżdżają tylko do Warki, a następnie podróżnych dowozi do Radomia (zatrzymując się na lokalnych małych przystankach) Autobusowa Komunikacja Zastępcza.

Z kolei pociągi InterCity z Radomia do Warszawy jeżdżą obecnie po okrężnej trasie - przez Przysuchę, Idzikowice i Centralną Magistralę Kolejową. Niewykluczone, że oddanie do użytku jednego toru na odcinku z Radomia do Warki umożliwi powrót tego przewoźnika na starą trasę. Poza tym powrót pociągów na odcinku z Warki do Radomia umożliwi na przykład przewóz rowerów (jednośladów nie można obecnie wozić autobusami). Uruchomienie drugiego toru pomiędzy Czachówkiem i Warką oraz pierwszego toru między Radomiem a Warką nie spowoduje obecnie przyśpieszenia pociągów. Na to trzeba jeszcze poczekać do czasu zakończenia wszystkich prac, wykonania testów, uzyskania pozwoleń. Przypomnijmy, po zakończeniu całej modernizacji trasy z Radomia do Warszawy pociągi osobowe mają jeździć z prędkością 160 kilometrów na godzinę, a towarowe z prędkością 120 kilometrów na godzinę.

Nowe przystanki

Spółka PKP PLK informuje o postępie prac na wszystkich odcinkach trasy numer 8 z Warszawy do Radomia. Na odcinku z Radomia do Warki budowany jest drugi tor. Ułożono już szyny i podkłady na 22 kilometrowym odcinku. Osadzane są słupy sieci trakcyjnej. Nowy tor jest już na kolejowym moście nad Pilicą. Na przystankach w Strzyżynie i Grabowie zbudowane zostały konstrukcje peronów. Nowe przystanki „rosną” w Warce i w Radomiu.

Budowany jest przystanek Radom Stara Wola, między innymi wykonawca pracuje przy odwodnieniu. Kształtu nabiera przystanek Warka Miasto przy ulicy Lotników - ułożona została już 200-metrowa ściana peronu. Obok nowego przystanku wykonawca buduje filary nowego wiaduktu, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Trwają jeszcze prace na czynnych przystankach w Sułkowicach, Krężelu, Michalczewie, Gośniewicach i Chynowie.

Motofakty

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na radom.naszemiasto.pl Nasze Miasto